Nyår

Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser framemot att vi imorgon ska skrika TIO-NIO-ÅTTA-SJU-SEX-FEM-FYRA-TRE-TVÅ-ETT-NOOOOLL! och sedan vara lyckliga ända tills vi vaknar vid lunch dagen efter och inser att det här året kommer bli precis likadant som det som passerat. Att växla från år 2007 till 2008 innebär nyårslöften, löften om ett bättre år, en nystart, en fortsättning, ett nytt kapitel, en chans att förändra, men framförallt förbättra. När vi om ett år sitter här igen, vilket jag hoppas att vi alla gör (!), så kommer vi klaga på brutna nyårslöften, uteblivna nystarter och fortsättningar, kapitel som istället för att leda oss framåt, tog oss till bokens sista sida, motsatta förändringar och en visshet om att förbättringarna inte gällde oss. Vi förlitar oss för mycket på det nya året. Bara för att vi byter ut sjuan mot en åtta så innebär det inte att det blir lättare för Rolf, 52, att sluta röka, eller att Sara, 36, och Viktor, 33, äntligen kommer att bli föräldrar.

Nystarter kan man starta närsomhelst. Det gäller att ha viljan och kraften att genomföra det som man vill genomföra, och därmed göra det som tidigare verkat ogenomförbart genomförbart. Krångligt? Näe, inte alls.
Det viktigaste är att man har bestämt sig. Det går inte att genomföra stora förändringar halvhjärtat eller med en inställning som säger 'jag kan ju försöka, men det går nog ändå inte'.

Tro det eller ej, men jag ska faktiskt ha några nyårslöften my self. Jag måste ha en nystart, och det har jag känt länge. Jag måste ta tag i saker och få ordning på mig själv, för just nu känner jag mig inte 'iordning'. Nyårslöftena är dock inga nyårslöften bara för att det är nyår. Jag tänkte faktiskt börja med mitt 'nya liv' redan idag, men även jag kan falla för diverse grupptryck (!), så imorgon vid tolvslaget börjar min nya skaparperiod. Jag har länge vetat att jag vill syssla mig åt olika former av författarskap, så nu ska jag skapa mig en framtid. Jag ska titta på kurser jag kan tänkas gå efter gymnasiet, jag ska hitta min form av skriveri, och jag ska försöka utveckla mitt skrivande. Jag känner redan nu att det här kommer bli väldigt svårt, men jag ska göra ett försök, dock inte ett jag-kan-ju-försöka, men-det-går-nog-ändå-inte-försök. Mitt andra löfte handlar om min fysiska status. Jag ska börja simma en gång i veckan, och springa så ofta jag hinner. Åh, vilka ambitioner pojken har. Puss på mig.

Krönikan om året, alltså årskrönikan, kommer så fort som möjligt, eller ja, innan nästa nyårsafton iaf. Det kan jag lova. Eller, nä, inte lova kanske. Men nästan.

Gott nytt år allesammans!

Kommentarer

Här kan du skriva en kommentar:

Vad heter du?
Vill du spara dina uppgifter?

E-postadress: [publiceras ej]

Blogg:

Din kommentar:

Trackback

RSS 2.0