Morrn morrn

Solen lös med sin frånvaro när jag rullade upp krysmynta rullgardina. Men vad gör det en pluggdag som denna? Idag tänkte jag bli klar med historian och min teckning. Får se hur jag lyckas med det.

Nu litegrann om kampen mellan SVT och TV4. För mig är SVT klart bättre. De har bredare utbud, proffsigare nyhetsankare, sportjournalister och programledare. En vän sa att TV3, TV4 och Kanal5 har bredare utbud än SVT. Mer fel kan man väl inte ha? Kanal5 tex har ju en utgångspunkt som säger "Roligare tv", och hela kanalen är en tv-version av radions P3. Kanalen är till för ungdomar, punkt slut. Kan du se en 70:årig kvinna sitta och se på Kanal5? Jag kan iaf inte det. TV3 är något liknande, men lite mer dokumentärkanal. TV4 är den bredare av de tre, men är ändå inte i närheten av SVT. SVT slår TV4 i alla kategorier. När båda kanalerna har mordserier så har SVT drygt 500 000 fler tittare. När båda kanalerna har nyheter så har SVT cirka 200 000 fler tittare. SVT har, som jag sa, oxå ett mycket bredare utbud. Det finns något för alla, och det tycks faktiskt gå hem. Varje vecka kollar jag på "Tittartoppen" i olika tidningar. De mäter vilken kanal som haft flest tittare. Bland de tio mest sedda programmen har SVT i genomsnitt 6-7 program. Och det är väl ingen överraskning att SVT har de tre i särklass största tv-programmen. Allsång på Skansen, Melodifestivalen och På spåret. År efter år lockar de upp till 2 000 000 tittare. Okej, TV4 har ett fåtal program som lyckas nå 1 000 000 strecket. Men kanalen är lite för ung och lite för flummig. Nästintill alla medier menar att Ernst och Jihde har gjort bort sig, när de skrev på för TV4. Jag kan bara hålla med.
Men TV4 är inte bara flummigt. Det finns några guldkorn där också. Idol har varit en succé för kanalen, men tappar tittare i år. Äntligen hemma har snart säsongspremiär. Bingolotto är kanalens trotjänare, men tappar även de.

För mig som är sportintresserad så slår SVT TV4 även i sporten. Med hästlängder. Om TV4 köper in något, tex FotbollsVM, så går det en rysning genom kroppen. Perlskog, Kåmark och kanalens kvinnliga sportankare, som egentligen bara finns där för att det måste finnas kvinnor, går mig på nerverna. Tacka vet jag SVTs sportredaktion och medarbetare. Lite mer seriöst, och mycket bättre.

Nu räcker det. Nu ska jag gå och se på TV4. För som sagt, jag har inget emot kanalen, jag menar bara att det finns olika utbud på olika kanaler. Och det är upp till var och en att välja vad man tittar på. Jag ser faktiskt inte på SVT mycket alls. Jag ser mest på Kanal5 och TV4.
Men det kanske mest beror på att jag gillar reklam.

Puss, hej.

Kommentarer

Här kan du skriva en kommentar:

Vad heter du?
Vill du spara dina uppgifter?

E-postadress: [publiceras ej]

Blogg:

Din kommentar:

Trackback

RSS 2.0