25 aug

Nu har jag slutat för dagen. Jag och Shno sitter som vanligt på D-plan och busar. Ledarskapen är inställd och religionen var snabbt avklarad.

I fredags träffade jag min nya mentor för första gången. Hon gav inga bestående intryck, utan var ganska slätstruken. Vi får väl se hur hon är när hon börjar undervisa. Samtidigt på mentorstiden berättade vår andra mentor, Marie, lite om hur man får högt betyg i hennes ämnen:
Marie: Ja du, Daniel, du stod så tapper på skolavslutningen och höll upp skylten, så du får 3 extra poäng på nästa matteprov.
Klassen: Men, hallå, så kan du ju inte göra!
Marie: Eeeeh, varför inte då?
Klassen: Det är ju fusk!
Marie: Men hur tror ni annars jag sätter betygen? Såhär är det; På proven sätter ni, med ett gem, fast en hundralapp om ni vill ha G, en femhundralapp om ni vill ha VG, och en tusenlapp om ni vill ha MVG. Lärarlönerna är ju så dåliga, så hur tror ni annars jag hade haft råd med mina fruktträd där hemma? Grenarna som nu tyngs ner med mer och mer frukt. Jag har fått börja stödja upp grenarna med pelare under. Frukten gör jag goda pajer av. Utan att göra som jag gör hade jag aldrig haft mina fruktträd, så back off!
Klassen: ...?
Marie: Tricket är GEMET. Glöm aldrig gemet!

Så fick vi aldrig göra hos Elsa, som vi förresten såg idag! Vilka minnen. Det är nästan så att man saknar henne litegrann.

Nehe, nu ska jag försöka cykla hem, om nu Shno låter mig gå. Hon kan bli ganska aggressiv om man inte talar till henne på rätt sätt. Hon hatar när man lämnar henne ensam här uppe. Jag får berömma hennes fluffiga hår, eller påminna henne om sitt MVG i spanska. Då drömmer hon sig bort, och jag kan smita.
Håll tummarna.

/ dennis.


Kommentarer

Här kan du skriva en kommentar:

Vad heter du?
Vill du spara dina uppgifter?

E-postadress: [publiceras ej]

Blogg:

Din kommentar:

Trackback

RSS 2.0